Sunday 3 September 2017

Kalifornien Handel Med Utsläppsrätter System


Parter med åtaganden enligt Kyotoprotokollet Bilaga B-parter har accepterat mål för begränsning eller minskning av utsläpp Dessa mål anges som utsläppsnivåer eller tilldelade belopp under åtagandeperioden 2008-2012. De tillåtna utsläppen är uppdelade i tilldelade antal enheter AAU. Emissionshandel, enligt artikel 17 i Kyotoprotokollet, tillåter att länder som har utsläppsenheter sparar - utsläpp tillåter dem men inte används - att sälja denna överkapacitet till länder som överstiger deras mål. Därmed skapades en ny vara i form av utsläppsminskningar eller borttagningar Eftersom koldioxid är den huvudsakliga växthusgasen, talar folk helt enkelt om handel med kol. Carbon spåras nu och handlas som alla andra råvaror. Detta kallas kolmarknaden. Övriga handelsenheter på kolmarknaden. för att ta itu med den oro som parterna kunde överdriva enheter, och därefter inte kunna uppfylla sina egna utsläppsmål, krävs varje part att behålla en reserv av ERUs, CERs, AAUs och eller RMUs i sitt nationella register. Denna reserv, kallad förpliktelsereserven, bör inte falla under 90 procent av partens tilldelade belopp eller 100 procent av fem gånger senast Uppskattad inventering, beroende på vilken som är lägst. Relationer till inhemska och regionala utsläppshandelssystem. System för handel med utsläppsrätter kan upprättas som klimatpolitiska instrument på nationell nivå och regional nivå. Enligt sådana system fastställer regeringar utsläppsförpliktelser som ska uppnås av de deltagande enheterna. EU: s system för handel med utsläppsrätter är den största i drift. Beslut 11 CMP 1 om metoder, regler och riktlinjer för utsläppshandel enligt artikel 17 i Kyotoprotokollet. Beslut 13 CMP 1 om regler för redovisning av tilldelade belopp enligt artikel 7 4 i Kyotoprotokollet mer. EMISSIONS TRADING. Why Emissions Trading. En emissions trading system ETS är ett kraftfullt politiskt instrument för att hantera gr koldioxidutsläpp Koldioxidutsläpp Keps och handel uppmuntrar operativ excellens och ger ett incitament och en väg för utbyggnad av ny och befintlig teknik. Som ett politiskt instrument föredrar handel med utsläppsrätter för skatter, oflexibel styrning av kontroll och kontroll och stöd för skattebetalare program eftersom det är det mest ekonomiskt effektiva sättet att nå ett visst utsläppsminskningsskydd eller mål. Det är speciellt utformat för att leverera miljömålet. Det ger en tydlig prissignal mot vilken mäta minskningsinvesteringar. Träning är inte det enda politiska instrumentet som regeringar bör använda men misslyckas med att spela en viktig roll för handel kommer att medföra onödiga kostnader och skapa politisk förvirring. Trafiken svarar mot det centrala målet för klimatpolitiken att effektivt styra kapital på marknaderna mot låga nollutsläppsinvesteringar. För att uppnå detta syftar till att en utsläppsmarknad kräver. Särskilda utsläppsrätter för att skapa prissignaler för investeringar med låga koldioxidutsläpp. Långsiktighet och förutsägbarhet av regler, mål och regelverk som styr utsläppsmarknaderna över hela världen. Lämpliga överensstämmelsesperioder, vilket gör det möjligt för företagen att strukturera en tillverknings - eller köpstrategi för sina utsläppsminskningar över tiden. Kostnadsbegränsning bestämmelser som möjliggör effektivitet när det gäller att hitta lösningar med lägsta kostnad, var de än befinner sig. Offsetbaserade mekanismer ger möjlighet till länder eller sektorer som ännu inte har infört ett tilläggsbaserat tillvägagångssätt för att delta i marknaden. bör utvecklas och växa, utvecklas och ge en bred GHG-täckning. Detta kommer att leda till ett globalt pris för kol och ett handelssystem som existerar på valuta-, råvaru - och skuldmarknader. Att säkerställa att kol har de rätta länkarna på alla dessa marknader kommer att kräva. Harmoniserade riktmärken, ambitioner, regler, övervakning och verkställighet inom en rad olika synsätt. Strukturer och föreskrifter för att länka olika appr Oväder och system direkt eller genom växelkurser eller marknadsinstrument. Världsomfattande offsetmekanismer baserade på verifierbara utsläppsreduceringsprojekt och standarder. NU OCH LÅNGSIKTIGA. Koldioxidprisning öppnar dörren till en ny uppsättning investerings - och finansieringsmöjligheter Dessa möjligheter kan länka Mätvärdena och metoderna för minskning av växthusgaser med större kapitalmarknadsflöden som syftar till att finansiera låga till nollkulorinvesteringar över hela världen. Kalifornien Cap och Trade. California lanserade nyligen sitt cap-and-trade-program som använder en marknadsbaserad mekanism Att sänka utsläppen av växthusgaser Kalifornien s-programmet är andra i storlek endast till EU: s utsläppshandelssystem baserat på mängden utsläpp som omfattas. Förutom att driva utsläppsminskningar i den nionde största ekonomin i världen kommer Kaliforniens program att ge kritisk erfarenhet i hur ett ekonomiskt brett cap-and-trade-system kan fungera i USA. Kalifornien s utsläppshandel system kommer att minska grön Husgasemissioner från reglerade enheter med mer än 16 procent mellan 2013 och 2020 Det är en central del av statens bredare strategi för att minska de totala växthusgasutsläppen till 1990 års nivåer fram till 2020. Hushållsreglerna trädde i kraft i januari 1, 2013 och gäller för stora elkraftverk och stora industrianläggningar År 2015 kommer de att omfatta bränslefördelare inklusive distributörer av värme - och transportbränslen. Vid det här laget kommer programmet att omfatta cirka 360 företag i hela Kalifornien och nästan 85 procent av staten S totala utsläpp av växthusgaser Den 1 januari 2014 är Kaliforniens program kopplat till Qubec. Under ett system för handel och handel måste företagen hålla tillräckligt med utsläppsrätter för att täcka sina utsläpp och kan köpa och sälja utsläppsrätter På den öppna marknaden Kalifornien höll sin första auktion av utsläppsrätter för växthusgaser den 14 november 2012 Detta markerade början på det första växthusgasprogrammet inom växthusgaser i Förenta staterna sedan gruppen av nio nordöstra delstater i det regionala växthusgasinitiativet RGGI, ett växthusgasprogram för växthusgaser, höll sin första auktion år 2008.Page Contents. Cap-and-Trade Basics. A cap and - handelssystemet är ett av ett flertal politiska verktyg för att minska utsläppen av växthusgaser som är ansvariga för klimatförändringarna. Ett program för handel och handel sätter en tydlig gräns för växthusgasutsläpp och minimerar de totala kostnaderna för emittenter samtidigt som målet uppnås. Denna gräns är Omräknas till omsättningsbara utsläppsrätter varje tillägg som vanligtvis motsvarar ett ton ton koldioxid eller koldioxidekvivalent, som auktioneras eller tilldelas regelbundna emittenter till reguljerade emittenter. Vid slutet av varje efterlevnadstid måste varje reglerade emittent ge upp tillräckligt med utsläppsrätter för att täcka dess faktiska utsläpp under överensstämmelseperioden Det totala antalet tillgängliga utsläppsminskningar minskar med tiden för att minska den totala mängden utsläpp av växthusgaser ns Genom att skapa en marknad och ett pris för utsläppsminskningar, erbjuder keps-och-handel-systemet ett miljövänligt och ekonomiskt effektivt svar på klimatförändringar. Till sist erbjuder keps-och-handel-programmen möjligheter till de mest kostnadseffektiva utsläppen Minskningar Men många utmanande problem måste åtgärdas innan ett cap-and-trade-program inleds. När det väl är etablerat är en välutvecklad cap and trade-marknad relativt lätt att genomföra, kan uppnå emissionsminskningsmål på ett kostnadseffektivt sätt, och drivs med låga växthusgasinnovationer. För mer information om keps och handel, besök den viktigaste C2ES-keps-och-handelssidan. Kalifornien Cap-and-Trade Details. California s program representerar det första multicultural cap-and-trade-programmet i Nordamerika Bygga på lektioner från nordiska regionala växthusgasinitiativet RGGI och EU: s utsläppshandelssystem EU-ETS, Kaliforniens program blandar beprövade marknadselement med egna politiska innovationer. Dessa Politikelement och andra relevanta uppgifter om Kalifornien s cap-and-trade-program sammanfattas i Tabell 1 nedan. California Air Resources Board CARB antog state s cap and trade-regeln den 20 oktober 2011 och kommer att genomföra och Tillämpa programmet Huvudreglerna gäller först för elkraftverk och industrianläggningar som avger 25 000 ton koldioxidekvivalent koldioxidekvivalenter per år eller mer. År 2015 gäller reglerna även för bränslefördelare, inklusive distributörer av värme - och transportbränslen som uppfyller tröskelvärdet på 25 000 ton, vilket i slutändan påverkar totalt 360 företag i hela Kalifornien. Programmet innehåller en gräns för utsläpp av växthusgaser som minskar med två procent varje år fram till 2015 och med tre procent årligen från 2015 till 2020 Se figur 2.Utgifter för utsläppsrätter kommer att fördelas med en blandning av gratis tilldelning och kvartalsauktioner. Den del av utsläppen som omfattas av fria utsläppsrätter kommer att variera med indus försök men kommer i första hand att stå för cirka 90 procent av företagets totala utsläpp Procentandel av fria utsläppsrätter som tilldelas företagen kommer att minska över tiden Ett företag kan också köpa utsläppsrätter från andra enheter som har minskat utsläpp under storleken på utsläppsrätterna. Denna policy element och andra relevanta uppgifter om Kalifornien s cap-and-trade-program, sammanfattas i tabell 1 nedan. Testa 1 Kalifornien Cap-and-Trade Detaljer. Cap-and-trade-programmet har ett smalt omfång under 2013 och 2014 som omfattar El - och industrisektorerna Programmet expanderar 2015 för att omfatta transport - och uppvärmningsbränslen. Offsets kan användas för upp till åtta procent av varje reglerad enhets efterlevnadskrav. Källa CARB, Kalifornien Cap-and-Trade Regulation Första motiveringen, bilaga E Ställa in programutsläpp Cap. California s övergripande klimatförändringsprogram. Kalifornien s cap-and-trade-program är bara ett element i dess bredare klimatförändring i nitiativ som godkänd i Kalifornien Global Warming Solutions Act från 2006 AB 32 AB 32 syftar till att sakta ner klimatförändringen genom ett omfattande program som minskar utsläppen av växthusgaser från nästan alla källor över hela landet. Lagen kräver att CARB utvecklar regler och marknadsmekanismer som kommer att skära staten s utsläpp av växthusgaser till 1990 års nivåer fram till 2020 en 25 procent reduktion i hela landet Figur 3 visar Kalifornien s prognostiserade tillväxten av växthusgaser i avsaknad av keps och handel. Figur 3 Kalifornien växthusgasutsläpp 1990, 2011 och 2020 under Business-as - Usual. AB 32 kräver också att CARB tar en rad åtgärder som syftar till att minska statens påverkan på klimatet. CARB har antagit en portfölj av åtgärder för att minska växthusgasutsläppen i staten, bland annat en låg koldioxidbränslestandard och en mängd energi effektivitetsnormer Kepsen enligt CARB s-principen är flexibel och kan stramas om CARBs andra åtgärder minskar utsläppen av växthusgaser Mindre än väntat Kalifornien s cap-and-trade-program fungerar därför som en backstop för att säkerställa att dess övergripande 2020-växthusgasmål är uppfyllt. Figur 4 visar vilka program CARB genomför för att uppnå målen för AB 32 och den projicerade effekten av varje. Figur 4 Projicerade minskningar i MMT CO 2 e orsakad av AB 32 åtgärder år 2020 och andel av total. För mer information om åtgärder som CARB har utfört som svar på AB 32, besök C2ES AB 32 sidan eller status för CARB s AB 32 Scoping Plan. Auktionsintäkter. Även om ett betydande antal utsläppsrätter kommer att tilldelas fritt i Kalifornien s program kommer många också att säljas på auktion. Det första året av auktioner genererade över 525 miljoner i statens intäkter. Staten förväntar sig att årliga auktionsintäkter stiger över tid Den 30 september 2012 undertecknade guvernör Jerry Brown två räkningar i lag och fastställde riktlinjer för hur denna årliga intäkter ska betalas. De två lagarna identifierar inte specifika program som kommer att dra nytta av revet Men de ger en ram för hur staten kommer att investera cap-and-trade-intäkter i lokala projekt Kalifornien s första kvartalspriset GHG-utsläppsauktion ägde rum den 14 november 2012 Ca 29 miljoner växthusgaser, var och en representerande Ett metriska ton koldioxid, auktionerades i denna första auktion till mer än 600 godkända industrianläggningar och elgeneratorer. Den första lagen, AB 1532, kräver att intäkterna från bidragsauktioner används för miljöändamål med tonvikt på att förbättra luften Kvalitet Den andra, SB 535, kräver att minst 25 procent av intäkterna spenderas på program som gynnar missgynnade samhällen, som tenderar att leda oproportionerligt från luftföroreningar. Kalifornien Environmental Protection Agency kommer att identifiera missgynnade samhällen för investeringsmöjligheter, medan staten s Finansdepartementet kommer att utveckla en treårig investeringsplan och övervaka utgifterna för dessa intäkter För att mildra direkta hälsoeffekter av klimatförändringar. Mer information om hur intäkterna från Kalifornien s cap-and-trade-program kommer att användas kan hittas här. California Cap och Trade in Context. Prior till Kalifornien s program, växthusgaslock och - tradeprogrammen fungerade i Europeiska unionen, Australien, Nya Zeeland och i nio nordöstra stater har det regionala växthusgasinitiativet, eller RGGI från 2013, Kalifornien och Quebec, även verksamhetsprogram. Tabell 2 nedan jämför viktiga delar i Kalifornien, RGGI, EU-ETS och Quebec cap-and-trade systems. Table 2 Jämförelse av cap-and-trade-program i Kalifornien, RGGI, EU-ETS och Quebec.1 US Forest and Urban Forest Projektresurser 2 Boskapsprojekt 3 Ozon Avfallsämnen Projekt 4 Urban Forest Projects.1 Deponering och destruktion av metanavfall 2 Minskning av utsläpp av svavelhexafluorid SF6 i elkraftbranschen 3 Sequestration av kol på grund av beskogning 4 Reduktion eller undvikande av CO 2 e Uppdrag från förbränning av naturgas, olja eller propan på grund av energieffektivitet i slutanvändningen inom byggsektorn 5 Undvikande av metanutsläpp från hanteringen av jordbruksgödsel.1 Ren utvecklingsmekanism CDM 2 Vissa gemensamma genomförande JI-projekttyper är berättigade, de från markanvändning, förändring av arealanvändning och skogsbruksaktiviteter är inte acceptabla. Under 2013 tredje fas kommer HFC - och adipinsyrakrediter att uteslutas. 1 Täckt gödsellagringsanläggning CH 4 Destruction 2 Deponeringsplatser CH 4 Förstöring 3 Förstöring av ozonförstörande ämnen ODS Innehållet i isolerande skum återställd från apparater. Tilläggsresurser på andra marknadsbaserade växthusgasprogram runt om i världen. Cap-and-Trade Linkage. California ingår i Western Climate Initiative WCI, som även omfattar British Columbia, Manitoba, Ontario och Quebec WCI-partnerna arbetar tillsammans med ett mål att så småningom skapa ett länkat cap-and-trade-program som täcker varje jurisdiktion När Guvernör Schwarzenegger undertecknade ett avtal om att inleda initiativet den 26 februari 2007 blev Kalifornien en av de ursprungliga deltagarna i initiativet. WCI Partners har utvecklat ett omfattande initiativ för att minska de regionala växthusgasutsläppen till 15 procent under 2005 års nivåer senast 2020 Quebec är för närvarande den enda Annan jurisdiktion i WCI som genomför keps och handel på kort sikt, och dess första överensstämmelsesperiod började den 1 januari 2013. I oktober 2013 kopplade CARB och Quebec ministeriet för hållbar utveckling, miljö, vilt och parker officiellt sina växthus Gasutsläpps-och-handelsprogram Som ett resultat av detta kommer utsläppsrätter för växthusgaser från Kalifornien och Quebec att utbytas för överensstämmelse från och med den 1 januari 2014. Kalifornien och Quebec s länk representerar den första multisektoriella kopplings - och handelsprogrammet i Nordamerika Partnerskapet syftar till att skapa en gateway och ram för ökad internationell växthusgasreduktion Ns. This steg kom efter år av arbete för att samordna de två programmen CARB var tvungen att anpassa sitt program med Quebec s och bevisa att guvernör Brown att Quebec s program är strängt nog för att uppfylla California s krav Quebec också var tvungen att utarbeta ändringar av sina bestämmelser i order att harmonisera med Kalifornias rapporteringssystem Både CARB och dess parallella byrå i Quebec antog bestämmelser som är nödvändiga för att länka sina program under våren 2013. Tillägg En statligt utfärdad auktorisation att avge en viss mängd På växthusgasmarknaderna är en ersättning vanligen denominerade som en ton CO 2 e per år Det totala antalet utsläppsrätter som distribueras till alla enheter i ett keps-och-handelssystem bestäms av storleken på det totala utsläppsbeloppet på utsläpp. Lönefördelning Processen genom vilken utsläppsrätter initialt fördelas under en utsläpp Cap-and-trade system Auktorisationer för emission kan initialt distribueras på ett antal sätt, antingen genom någon form av auktion, gratis fördelning jon eller några av båda. Användning En metod för att fördela utsläppsrätter i ett keps-och-handelssystem där utsläppsrätter säljs till högstbjudande. Denna fördelningsmetod kan kombineras med andra former av fördelningsfördelning. Bankning Överföringen av Oanvända utsläppsrätter eller förskjutna krediter från en överensstämmelseperiod till nästa. Marknadsföring En tilldelningsfördelningsmetod där utsläppsrätter fördelas utifrån en angiven nivå av utsläpp per enhet av inmatning eller utmatning. I morgon En mekanism under ett cap-and-trade-program som tillåter Täckta enheter att använda utsläppsrätter som är utsedda för en framtida överensstämmelsesperiod för att uppfylla kraven i den nuvarande efterlevnadstiden. Upplåning kan innebära påföljder för att återspegla en programmatisk preferens för kortfristiga utsläppsreduktioner. Business-as-Usual I avsaknad av att förordningen diskuteras Detta termen används för att bedöma de framtida effekterna av en förordning. Kapital och handel Ett system för handel och handel fastställer en övergripande gräns för utsläpp, req Enheter som omfattas av systemet har tillräckliga utsläppsrätter för att täcka sina utsläpp och ger bred flexibilitet vid överensstämmelse. Enheterna kan följa genom att genomföra utsläppsminskningsprojekt på sina anläggningar och eller genom att köpa utsläppsrätter eller krediter från regeringen eller från andra enheter som har genererat utsläppsminskningar som överstiger deras efterlevnadskrav. Koldioxidekvivalent Koldioxidekvivalent är ett mått som används för att jämföra utsläppen från olika växthusgaser baserat på deras globala uppvärmningspotential. Till exempel är den globala uppvärmningspotentialen för metan över 100 år 21 Detta innebär att utsläpp av en miljon metan motsvarar utsläpp på 21 miljoner ton koldioxidplansperiod. Den tidsram för vilken regulerade emittenter ger tillräckligt med utsläppsrätter för att täcka deras faktiska utsläpp under den tidsramen. Krediter kan fördelas Av regeringen för utsläpp Om minskningar som uppnåtts genom kompenserade projekt eller genom att uppnå miljöprestanda utöver en regleringsstandard. Utsläppslock En mandatbegränsning i en schemalagd tidsram som sätter tak på den totala mängden antropogena växthusgasutsläpp som kan släppas ut i atmosfären. Utsläppshandling Processen eller politik som tillåter köp och försäljning av krediter eller utsläppsrätter skapade under en utsläppskap. Global Warming Potential GWP Ett mått på den totala energi som en gas absorberar över en viss tidsperiod vanligtvis 100 år, jämfört med koldioxid. Växthusgaser GHG Växthusgaser innehåller ett brett utbud av gaser som fäller värme nära jordens yta, saktar utflykten till rymden. Växthusgaser inkluderar koldioxid, metan, kväveoxid och vattenånga och andra gaser. Även om växthusgaser uppträder naturligt i atmosfären, är mänskliga aktiviteter också resultera i ytterligare utsläpp av växthusgaser Människor har också tillverkat vissa växthusgaser som inte finns i naturen, t. ex. fluorkolväten, perfluorkolväten och svavelhexafluorid. Höga GWP-gaser med hög global uppvärmningspotential GWP Det finns tre huvudgrupper eller typer av höga GWP-gasvätefluorkolväten HFC, PFC-perkolväten och svavelhexafluorid SF 6 Dessa föreningar är de mest potenta växthusgaser Förutom att ha höga globala uppvärmningspotentialer har SF 6 och PFCs extremt långa atmosfäriska livslängder, vilket resulterar i deras väsentligen irreversibla ackumulering i atmosfären när de emitteras. Kyoto-protokoll Ett internationellt avtal som undertecknades vid den tredje konferensen mellan parterna i FN: s ramverk Konventionen om klimatförändringar i Kyoto, Japan, december 1997 Protokollet fastställer bindande utsläppsmål för industriländer som skulle minska sina kollektiva utsläpp med 5 2 procent, i genomsnitt under 1990 års nivåer senast 2012. Lakage En minskning av utsläpp av växthusgaser inom en jurisdiktion Vilket kompenseras av en ökning av utsläppen av växthusgaser Ses utanför jurisdiktionen Till exempel om en reglerad anläggning flyttar över gränsen för att fortsätta verksamheten oförändrad snarare än att minska dess utsläpp. Lagringstillstånd av tillsynsmyndigheten för enheter som omfattas av ett program för handel och handel för att använda utsläpp eller ersättningar från en annan jurisdiktion s regelverk som ett annat program för överensstämmelse för överensstämmelse. Länkar kan öka möjligheterna till låga utsläppsminskningar, vilket resulterar i lägre kostnader för överensstämmelse. Offentliga projekt som genomförts utanför täckningen av ett obligatoriskt system för utsläppsminskning, som ägs av kontrollerbara utsläppsminskningar av växthusgaser kan överföras och användas av en reglerad källa för att uppfylla sin utsläppsminskningsplikt Om utsläpp tillåts i ett keps - och handelsprogram, skulle krediter beviljas till en obetald källa för de nettosänkningar som ett projekt uppnår. sedan förvärva dessa krediter som en metod för överensstämmelse under en cap. Price Trigger A generell term som används för att beskriva ett pris vid vilket vissa åtgärder kommer att vidtas för att stabilisera eller sänka utsläppspriser. Till exempel, genom RGGI använde RGGI prisutlösare för att utöka mängden offsets som kan användas för compliance. Program Review RGGI Samförståndsavtalet bland RGGI-staterna kräver en 2012-granskning av programmet Denna programgranskning, som nu är fullständig, var en omfattande utvärdering av programsucces, programpåverkan, ytterligare minskningar, import och utsläppsläckage och offsets. Scope Däckets täckning, dvs. vilka sektorer eller utsläppskällor som kommer att ingå. Försäljning av bud Auktion En typ av auktionsprocess där alla budgivare samtidigt lämnar inbjudna bud till auktionsföraren så att ingen anbud vet hur mycket de andra auktionsdeltagarna har bud. Singelrunda Auktionsbuden för utsläppsrätter är Alla efterfrågade och bosatte sig i en enda rund Auktionsdeltagare kan skicka flera bud för denna enda runda. Till exempel kan en deltagare bjuda 15 per alla owance för 10 000 kvoter och 20 per kvitto för en separat 20 000 kvoter. Källa Alla processer eller aktiviteter som leder till utsläpp av växthusgaser, aerosoler eller förstadier av växthusgaser i atmosfären. Upprätthållande En utsläppsrätter som motsvarar en reglerad enhet s utsläpp under en överensstämmelseperiod, minus vad företaget redan har lämnat in till interimistiska tidsfrister. Enhetspris Auktion Alla utsläppsrätter som delas ut i en auktion kommer att vara samma pris Ersättningar kommer att säljas till anbudsgivare, med början av högsta budpriset och flyttar till successivt lägre priser, tills alla tillgängliga utsläppsrätter säljs. Budet där alla tillgängliga utsläppsrätter säljs blir avvecklingspriset och detta är priset per tillägg som alla anbudsgivare kommer att debiteras för de utsläppsrätter som vunnits i auktionen. till priser under avvecklingspriset kommer inte att vinna några utsläpp. Western Klimatinitiativ WCI Ett samarbete lanserades i februari 2007 för att möta regionala utmaningar som klimatförändringar uppstår WCI identifierar, utvärderar och genomför kollektiva och kooperativa sätt att minska växthusgaser i regionen. Medlemskap i WCI består för närvarande av Kalifornien, British Columbia, Manitoba, Ontario och Quebec. Tilläggsresurser.

No comments:

Post a Comment